Saturday 21 September 2013

Kawan. Sekali lagi.

بسم الله الرحمن الرحيم

Semester 1, Tahun 3.
Cepat masa berlalu. Tak terasa yang diri hanya ada 2 lagi semester kat UM ni.

Nothing much I would like to comment on these first two weeks of school.
the same matters arose when timetable clashes here and there and we have only ample time to adjust our schedule properly. things get worsened when the lecturer changes the timetable, and we had to re-plan over and over again.
well. not to blame our lecturers, it is actually us, who should at least prepare an alternative.

as i sit back in my room on this saturday doing nothing,
the terms friends appear on my mind.
again.

tho i know we couldnt depend much on others, I couldnt deny much that at times we really need our friends.
but we cant simply expect them to understand us, and be there for us at all times, especially when they never had to walk our path.

Aku. Kategorikan kawan dalam banyak aspek. Mengikut pengalaman aku sendiri. Mengikut kehidupan yang aku sedang lalui.

1) Kawan yang ceria. Happy-go-lucky. Yang memang tak kering gusi kalau bersama.

2) Kawan yang kita jarang contact, tapi akan ada bersama di waktu susah, terus akan contact bila mana mereka terbaca status atau post kita yang mencurigakan.

3) Kawan yang setia "on" bila aku ajak belajar. Dan akan betul2 memberi sepenuh komitmen dalam perbincangan.

4) Kawan yang tidak pernah menolak bila kita minta pertolongan. Apa jua jenis pertolongan. Tak kiralah apa pun sejarah antara kita pernah berlaku.

5) Kawan yang suka memberi memberi pandangan dan nasihat yang sangat matang dan bernas. Orang2 inilah yang aku cari tiap aku mula indecisive tentang sesuatu perkara.

6) Kawan yang ingin bersama kami tapi menginginkan kami mengikut cara mereka.

7) Kawan yang terlalu open dalam mengkritik apa jua tentang kita. 

8) Kawan yang pendam semua benda, tidak pernah memberi respon walaupun kita cuba dekati mereka dengan lebih dekat.

9) Kawan yang tidak pernah kisah apa org lain rasa. Yang dia tau, kita sudah kawan, kenapa perlu terasa kalau apa2.. Itu persepsi mereka.

10) Kawan yang hanya hubungi kita, bila dia bosan, bila mereka tiada sesiapa, yang berani mengaku kebenaran kami hanya tempat lepas bosan. Dan kemudian hilang entah ke mana. Dan kembali hanya bila mereka bosan.

Yang terakhir sekali tu sangat mengecewakan kan? Tapi itulah hakikatnya. Lihat sekeliling dan memang orang2 sebgini lah yang kita ada dengan kita.
Entah diri kita sendiri pun macam ni, wallahu 'alam.

Pengalaman saya sendiri. Kenapa saya mempunyai terlalu ramai kawan.. Adalah mereka semua mempunyai karakter yang berlainan. Yang di sana sebegini Yang di sini pula lain.
Memang sukar nak dapat seorang kawan yang semua kita perlukan, ada pada mereka.

Expectation is the root of all heartaches.
Hakikatnya, kita tak boleh harap seorang kawan itu perfect.

Cuma, perkara utama adalah hormat.
Jangan ambil kesempatan atas sesiapa.
Jangan mentang2 tidak begitu rapat, atau terlalu rapat, kita boleh sesuka hati lakukan apa perkara sehingga boleh buat orang makan hati dalam diam.
Susah kalau dah berdendam.. Dan orang tak maafkan..

Aku bersyukur aku dapat macam2 jenis kawan.
Aku tak lagi harap mereka menjadi seorang kawan yang perfect..

Aku hanya harap, 
orang2 yang aku gelar kawan, 
yang pernah menjadi kawan aku, 
tak pernah lupa yang aku juga pernah berkawan dengan mereka.

kepada kawan2 yang aku dah jarang contact,
kepada yang dah lama atau tiba2 menghilangkan diri, 
you know who you are, 
sesungguhnya aku tak pernah berhenti merindu.
aku hanya teruskan perjalanan,
walau tak ada korang kat sisi aku.

what matters most, du'a.

والله أعلم بالصواب

No comments:

Post a Comment