Friday 23 November 2012

Jodoh

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Salam sejahtera ;) 

What's with the topic? Hahaha. Satu perkataan yang disering dipersoalkan dan diperbualkan dalam usia seperti saya sekarang ni.. A very popular one I shall say.

Bila bercakap tentang jodoh. Mereka yang sudah bercouple, sama ada yang masih setahun jagung, atau yang sudah dewasa yang sudah punya pasangan masing sejak bertahun2, mesti ada yang sudah tetapkan tahun untuk melangkah ke tahap seterusnya.

21. 21 years old. Is indeed the normal age when people start talking about marriage. Ramai kawan2 saya dah pun berumah tangga pada usia ini, yang lagi muda pun ada.. Ada tu dah berkeluarga. 

Akhir2 tahun ni, lagilah ramai jemputan yang saya terima utk tahun ni. Surprisingly jemputan semua dari kawan baik, dari kawan seperjuangan dari sekolah rendah dan menengah dan juga kawan sewaktu diploma. Masa berjalan dengan pantas, hingga tak percaya saya dah pun berada dalam stage di mana kita akan bercakap tentang kahwin.

Demi Allah, saya hanya manusia biasa yang pasti ada cemburu lihat kawan2 dah ada pasangan masing2. Bukanlah saya untuk hukum "couple itu haram", tapi saya pandang seolah2, mereka itu sudah ada calon isteri/suami masing2. Manakala saya masih lagi mencari.

Kawan2 sekeliling saya, almost all are attached. Jemputan tunang dan nikah berderet hingga saya tak tau nak bahagikan masa saya. Ada di Singapura, di Selangor, di Kuala Lumpur, di Seremban, di Jb. Saya sering dipesan untuk mula mencari, sangat cliche. Sbb takut 3 tahun dari skrg bila dah abis belajar dan mula langkah ke dunia kerja, takut2 komitmen pada kerja akan buat kita jadi ambil mudah hal perkahwinan dan keluarga.

Siapa yang tak teringin?. Siapa yang tak nak kahwin kan?.

Bagi pendapat saya pula, untuk berusaha mencari pasangan, untuk cari calon, bukan lah bermakna kita perlu usha orang 24 jam. That may look like a desperate to me, secara peribadi. Pendapat saya usaha mencari jodoh, adalah untuk mengubah diri kita ke arah lebih baik, dekat diri dengan Allah, sentiasa berubah menjadi seorang yang lebih solehah dan beriman, sebab apa?... sebab dalam Quran kan ada cakap,

الطيّبون للطّيّبات

Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Nah. Untuk kita dapat orang yang baik, maka diri kita sendiri yang perlu ubah. Bukan lah choosy nak yang perfect. Its not a matter of being choosy. Tapi di usia 21 tahun, saya mencari seorang bakal imam untuk diri saya, untuk keluarga saya, yang mampu membimbing saya ke jalan Allah sentiasa.

Saya bukan cari teman yang nak 24 jam keluar hangout, tengok wayang, makan sama dan sbgnya. Saya hanya perlukan seorang yang boleh terima seluruhnya saya seadanya, bukan lah seorang ustaz, tapi seorang yang boleh membimbing, seorang yang boleh saya gelar bakal imam pada keluarga saya kelak, seorang yang rajin dan bersederhana dalam kehidupan, dan seorang yang tahu matlamat hidup dia. Bukan seorang yang jenis nak huha-huha 24 jam..

Kahwin bukan benda yang ringan. Saya tak nak suami saya nanti jadi suami yang dayus yang tak bertanggungjawab yang tak clear dgn tanggungjawab sendiri. Saya tak nak heret dia ke neraka maka saya perlulah pastikan bakal suami saya ready utk menjadi seorang suami.

Unfortunately, haha. Saya tak jumpa lagi Mr.Right yang punyai ciri yang saya sebut tadi. Mungkin ada hikmah, kenapa?. Sbb perjalanan saya boleh dikatakan jauh lagi. Habis belajar lagi 3 tahun. Nak bayar duit loan dari Singapore, nak kena kerja. Takkan nak harap duit mak abah kan?.. Kalau lepas study nak kahwin, nak pakai duit apa?. Bila pulak saya nak rasa pegang duit sendiri, nak bagi mak abah makan guna duit saya sendiri?..

Kalau saya ada teman skrg ni, saya perlukan dia untuk faham situasi ni dan tak lah terlalu gopoh utk terus berkahwin. Biarlah perlahan2, sama rasa peritnya cari duit, dan baru lah rasa kemanisannya nanti.  Bukan lah nak bergelumang dengan dosa. Macam yg saya dah emphasize tadi, saya perlukan seorang yang boleh beri semangat dan support. Yang matang. Yang dpt seimbangkan hidup dia. Yang dapat sama2 berbakti dulu dengan mak abah masing2 sebelum dia "curi" saya dari mak abah saya. Seorang yang dapat terima keadaan ni seadanya. I wished lah kan? :p Yelah, kita merancang, tuhan tentukan. Wallahu A'lam I never know if jodoh might come real sooooonnnnnn. Kan. Rahsia Allah.

Agak stress kalau nak berbual tentang jodoh nie.. Tapi saya yakin, if its meant to be, then it is. Mungkin saya yang cepat terasa sbb masih lagi tak berteman skrg ni. Tapi deep down, saya yakin dgn takdir Allah. ALLAH pasti dah reserve someone utk saya, yang hanya akan saya jumpa, bila tiba masa yang Dia dah tetapkan. 

Hanya mampu doa jelah kan? ;)

Bagi yang belum ada sesiapa, yang belum berkahwin, sabarlahhh.. Akan datang masa yang kita tunggu tu dalam keadaan kita sendiri takkan expect. Allah tu maha Adil. Dia tak lupa janji Nya pada kita semua.

Okay, sampai di sini ye. Nanti sambung lagi ;)

والله أعلم بالصّواب

No comments:

Post a Comment