Friday 8 March 2013

EMAK (:

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Terbaca blog salah satu rakan peer coach, Harif, bercakap tentang pengorbanan mak ayah. In which he mentioned in order to succeed, just think of your parents, what they had done all these while, to bring you up to this extend or level.

Terkena juga dengan cadangan post saya. I'm posting about MAK.

Mak. Tu yg saya panggil mak saya. Mak. Umi. Ibu. Mama. Tak kisah lah macam mana pun panggilan kita terhadap mereka yang bergelar ibu, mereka tetap seorang ibu.

Seperti Harif jugak, perkara yang boleh buat saya naik semangat, adalah bila saya ingat mak abah saya. Mungkin ada diantara kita dikalangan orang senang, tapi perlu ingat, macam mana senag pun keluarga kita, itu adalah titik peluh mak ayah kita yang nak kekalkan kemewahan mereka ada, untuk masa depan ktia anak-anak kita. Untuk yang warganegara Malaysia, sehingga ke tahap kamu semua dapat tajaan biasiswa...Kenapa? Sebab mak abah didik kamu belajar pandai2 masa sekolah dulu.

Macam tu jugak saya.

Mom to me, is simply everything in life. I couldnt imagine life without her, and never will I try imagine ><

All I know is I'm gonna make her happy as much as I could.

Last Sunday was Mak's birthday. Happy 52nd Birthday !
Exactly 30 years older than me. Was down due to the reason that I had workcamp for my faculty event and that I did not get to go back to hometown just to be with her. 

But guess what?. I bought for her a present. For the very first time in my life, I bought something soooooooooooooo expensive. Sebelum ni, masa kecik2, saya selalu bagi benda2 handmade... Selalunya, kad... Atau bendera, ada tulis MAK besar2. Bila da naik sekolah menengah, sampai lah waktu diploma, bila dah mula duduk di Selangor dan jauh dari Mak, tiap kali birthday, saya akan balik dan belikan bunga untuk Mak. Entah da berapa banyak bunga entah Mak collect.. Siap buat perhiasan lagi..

P/s. Bukan bunga betul. BUKAN melambangkan kasih sayang palsu terhadap ibu sendiri. Tapi sebab saya lagi suka beri hadiah yang sesorang tu boleh simpan, buat kenangan. Sekurang2 nya kalau say pergi, ada juga yang saya tinggalkan. :p

SO. TAHUN NI. Saya decide untuk belikan Mak sesuatu yang dah lama mak nak, tapi tak beli lagi sebab katanya nak kumpul duit dulu untuk pengajian saya. Dia kata tu lagi penting ><

Memandangkan duit gaji hasil kerja Librarian cuti sem lepas ada lagiii, saya ambil sedikit wang tu, belikan hadiah tersebut untuk Mak, dan selebihnya, kad bank Singapore tu, saya bagi mak guna. (Walaupun dah hampir 6 tahun saya kerja part time, mak tak pernah guna pun duit saya >< )

Tau tak salah satu perkara atas muka bumi ni,  yang boleh buat happy? 

Of course, membahagiakan mak abah sendiri dengan hasil titik peluh usaha kita sendiri. 
Dan yes. Saya pasti, mak mesti suka hadiah tahun nie. Hehe.


Okay ni bukan COCO Crunch yang kita buat sarapan tiap2 pagi kayh. 
Saje. Untuk ceriakan suasana.. Dan saje nak buat suspen, saya letak hadiah tersebut dalam kotak cereal sarapan saya hari2 ni. xD


So ni dah balut. Esokkk kawan saya akan balik ke Singapore, maka saya kirimkan hadiah ni pada dia, dan saya minta abah ambil hadiah dari dia, and lastly, pass it to MAK ! Hehehe

Apa sebenarnya hadiah yang saya bagi MAK untuk bday dia ni ?

Haaa... Tu kena tunggu SMS dari Mak saya dulu. An acknowledgement text saying that she has received this present. Lepas tu, baaaaaaaaaaaaru boleh bagitau apa yang saya belikan untuk Mak. ^^

TUNGGU NEXT POST THEN ! :DD

Mehlah kita sama baca doa kejappp sebelum kamu terus angkat kaki dari blog saya ni..

  رَبَّي اغْفِرْلِي وَلِوَالِدَيَّ، رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

~ اللّهمّ آمين ~

والله أعلم بالصّواب

No comments:

Post a Comment